A Piliscsabai Gombaszikla és Ördögoltár szikla

Meghívunk egy különleges kirándulásra egy mesebeli tájra: ha Piliscsaba környékén jársz, a számtalan kirándulási lehetőség közül egyszer mindenképp válaszd ezeket a különleges kőképződményeket!

Piliscsaba Gomba szikla térkép

A túra hossza: 4 km

A túra időtartama: kb. 1 óra

Szintkülönbség: 200 m

Megközelítés autóval: Budapest 10.sz. út – Pilisvörösvár – Piliscsaba, Kálvária u.

Távolság: 27 km

Utazási idő: forgalomtól függően 35-60 perc

Parkolni a Kálvária és a Gomba utca kereszteződésénél érdemes.

Megközelítés tömegközlekedéssel: Budapest Árpád-híd Volánbusz végállomás – Piliscsaba, 40 perc, vagy vonattal Budapest Nyugati-pu. – Esztergom irányába, 1 óra, utána gyalog kb. 20 perc

Gombasziklák az erdő mélyén

Piliscsabán a Kálvária előtt egy nagyobb parkoló van, itt tudsz megállni.

Gombaszikla parkoló

A zöld háromszög vezet fel a Kálvária dombon, ahol a kápolna található, amely 1837-ben épült.

Piliscsaba Kálvária

Az ösvényen 100 m után jobbra kis ösvények vezet a 10 m- re lévő kilátópontra. A jelzést követve jobbra egy hatalmas fa törzsébe lehet bebújni akár egy felnőttnek is, de a gyerekek imádják.

A turistaösvényen csodálatos és különleges sziklaképződményekkel találkozhatsz. Az ösvény egy elágazáshoz ér, ahol tábla jelzi balra a gombaszikla kitérőt, és padok vannak asztallal. Innen 50 m a Gomba szikla, mely minden oldaláról más alakzatot mutat, de leginkább talán egy rókagombára emlékeztet.  A természet különös játékai közt ez talán az egyik legmeseszerűbb forma, ahol a fantázianévhez nem kell erőteljesen elvonatkoztatnunk az elénk táruló látványtól.

Piliscsaba Gomba szikla

Felette egy fa lelátót alakítottak ki, amelyről több, hasonló alakú sziklát is észrevehetsz: mintha valóban leképezné ez a sziklacsoda a természet egyedülálló, legkülönösebb élőlényét, faját, hiszen jellegzetesen csoportokban fordulnak elő a valódi verziók is.

Visszatérve az elágazáshoz továbbmegyünk a jelzésen, és egy tisztásra érünk. A tanösvénynek ezen a részén található a Szent Ferenc-tisztásnak keresztelt terület, ahol megpihenhetsz egy kicsit. ahol van esőbeálló, tűzrakhely egy réten.

Szent Ferenc tisztás

Folytatva utunkat jobbra- balra erdészeti utak után érünk ki egy nagy irtásnak tűnő helyre. Ez a 2007- ben épített gázvezeték nyomvonala, és pont a tetején állunk. Balra Piliscsabára lehet lement, de mi jobbra lefutunk a lejtőn. Ne ijedj meg, a ritkuló jelzések miatt, hogy eltévedtél. A jobb oldalon egy rókalyukat is meg tudunk pillantani. A jelzés hirtelen balra fordul a bokrosba, de ezt egy tábla is jelzi, hogy arra az Ördögoltár szikla. Nemsokára megpillantjuk, majd balra egy emelkedőn érjük el a Csabai- tornyot, más néven Ördögoltár-sziklának is hívnak.

Ördögoltár szikla

A sziklamászók által is kedvelt, gyakorlóterepként használt Ördögoltár-szikla oldalról meghökkentően keskenynek látszik.

Visszafelé az ösvényről látott betonút bevisz Piliscsabára, de én nem ezt javaslom, hanem visszamászni a gázvezetéket bújtató dombra, majd a jelzésen visszafelé haladva még a Szent Ferenc rét előtt jobbra fordulunk, és leindulunk az erdészeti úton, amit balra kanyarodva követve érjük el a falu határát, ahol még az erdei fitness pályán levezethetjük maradék energiánkat. Egyenesen haladva a családi házak között balra megjelenik az erdő, és meredeken lejt az út, a végén balra fordulsz, ami már ismerős lesz, ha autóval jöttél.

Piliscsaba erdei fitnesz

Kényelmes túra kezdőknek és haladóknak

Ha egy könnyed, rövid kirándulásra vágysz, akkor ez a te túrád. A kezdők, kevésbé gyakorlottak is jól fogják bírni a mindössze 3-4 km hosszú, 100 méteres szintemelkedést tartalmazó sétát, és az út során csodás látvány lesz a jutalmatok. Pomáz felől a zöld jelzésű útvonalon is megközelíthetőek ezek a látnivalók, de ha még rendesen benned van a mehetnék, akkor próbáld ki a közeli Jági tanösvényt, vagy keresd fel a Dévényi Antal-kilátót.