A mesebeli Dera szurdok völgye

Dera szurdok patakkal

A Dera szurdok, vagy más néven a Dera patak szurdokvölgye (szerb nyelven a Dera szakadékot jelent, melyet a Pomázi szerbek adtak neki) a Pilis hegységben Budapesthez közeli népszerű kirándulóhely. Pomáztól Csobánka irányába még Dobogókő előtt található Pilisszentkereszt határában.

A Pilisszentkereszten átfolyó Dera patak vize igen szennyezett, ezért ivásra, tisztálkodásra a környezetvédelmi szempontokon túl alkalmatlan!

Dera szurdok hidakkal

Megközelítés:

Autóval Budapestről 10- es út- Pomáz- Pilisszentkereszt (N47 41.090 E18 55.187)

Piliszentkereszt előtt a szalagkorlátra szerelt zöld 15- ös táblával szemben kell balra behajtani a betonúton, ahol egy földes nagy mezőre érünk, mely a parkoló.

Dera szurdok parkoló

Budapestről hévvel Pomázig, és onnan Volánbusszal Dobogókő felé, Pilisszentkeresztnél az első falubeli megállónál kell leszállni.

Ha busszal érkezünk, akkor a központban leszállva visszafelé gyalogolva a faluban egy bolttal szemben jobbra az utolsó utcán letérve találjuk a jelzést.

A megközelítés időtartama autóval kb. 45 perc, volánbusszal kb. 1 óra.

A túra időtartama oda- vissza 1, 5 – 2 óra, kb. 2 km, 200 m szint.

Babakocsival nem, de gyermekkel járható, de nagy esőzéskor, vagy télen fagyott utakon jeges, és veszélyes lehet!

Leírás:

A parkoló környékén tűzrakóhelyek, és pados pihenők is ki vannak alakítva, de ha jó az idő sokan használják is ezeket.

A parkolóból jobbra a kék jelzést követve átkelünk az első fahídon, majd balra tartva a szűkebb szurdokban találjuk magunkat. A Dera patak a triász dachsteini mészkő sziklák között kanyarog víesésekkel tarkítva, néhol a mészkőfalakat is megcsodálhatod…

A Dera patak a Pilis leghosszabb patakja a Dunába torkollik. Ha szemfülesek vagyunk a patakban apró rákok is megfigyelhetők…

Maga a szurdok kb. 1, 5 km, kiérve innen egy gátnál lett kialakítva egy pihenő, és egy felduzzasztott tó. Innen pár száz méterre található a 2016- ban felújított Som- hegyi turistaház

Követve a kék sáv jelzését a patakon átkelünk az utolsó hídon, itt balra, és jobbra a már rég összedőlt mészégető boksákat találjuk.

Megpillantjuk Pilisszentkereszt első házait, itt jobbra kiérünk a főútra, vagy a kéken haladhatunk Máriapad felé…

Visszafelé mehetünk a szurdokon, a betonúton (nem javasolt), vagy a szurdok gerincén, ez utóbbihoz a gátnál jobbra felfelé indul egy gyakogösvény, ami pár száz méter után felvisz a gerincre, azon végig, és a parkolóhoz jutunk le. Csodás fent végig a kilátás.

Dera szurdok gerinctúra

Alternatívaként a kék + jelzést követve Pilisszentkeresztről kifelé a Szenkúti kápolnát, és forrást találjuk, melyhez zarándokolnak gyógyító vize miatt.

Ha tetszett kirándulj el a Boldogözséb kilátóhoz is!

[ngg_images source=”galleries” container_ids=”19″ display_type=”photocrati-nextgen_basic_thumbnails” override_thumbnail_settings=”0″ thumbnail_width=”240″ thumbnail_height=”160″ thumbnail_crop=”1″ images_per_page=”20″ number_of_columns=”3″ ajax_pagination=”0″ show_all_in_lightbox=”0″ use_imagebrowser_effect=”0″ show_slideshow_link=”1″ slideshow_link_text=”[Diavetítés indítása]” template=”/home/turaotle/public_html/wp-content/plugins/nextgen-gallery/products/photocrati_nextgen/modules/ngglegacy/view/gallery.php” order_by=”sortorder” order_direction=”ASC” returns=”included” maximum_entity_count=”500″]

Szabó Dénes

Túraszervező, túravezető

Magyarországon, és külföldön szervezek kalandos, és látványos kirándulásokat olyan helyekre, amelyeket csak kevesen ismernek, de egyszer mindenkinek látnia kell!